Sejarah Kita

Baru-baru ini, Tan Sri Muhyiddin Bin Mohd Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia (yang juga Menteri Pelajaran Malaysia) telah mengumumkan bahawa matapelajaran Sejarah dijadikan syarat asas untuk mendapatkan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Pengumuman itu telah meletakkan kepentingan matapelajaran Sejarah sebagai sebaris dengan matapelajaran Bahasa Melayu. Dalam erti kata lain, calon-calon SPM hendaklah memperolehi kelulusan dalam matapelajaran Bahasa Melayu dan Sejarah sebelum dapat dianugerahkan dengan SPM. Apa yang menjadi perhatian penulis dalam hal ini pula ialah, “Apakah isi kandungan dalam matapelajaran Sejarah telah tersedia mantap dapat mengukuhkan jati diri dan citra para pelajar kita menjadi seorang rakyat Malaysia baik?”. Misalannya, dalam konteks penerimaan kepada isu “kontrak sosial”, rujukan penulis mendapati penerangan yang disediakan berkaitan dengan “kontrak sosial” dalam buku teks Sejarah SPM hanyalah dalam beberapa baris ayat sahaja! Apakah dengan penerangan yang “sebanyak” itu, maka para pelajar kita dapat memahami konsep dan maksud “kontrak sosial” yang dipersetujui bersama seawal kemerdekaan dahulu. Adakah selepas mereka dapat menghafal dan menuliskan semula ke dalam skrip jawapan peperiksaan (itupun jika topik ditanya dalam peperiksaanlah), maka para pelajar kita akan dapat menghayati dan seterusnya menerima asas-asas dalam “kontrak sosial” itu dengan seredhanya. Penulis bukanlah bersikap pesimis, tetapi rasanya ia tidak mungkin berlaku. Justeru, usaha mewajibkan matapelajaran Sejarah untuk diduduki dan lulus adalah suatu tindakan yang sangat bertepatan dengan situasi semasa. Sementara itu, isi kandungan dalam matapelajaran Sejarah itu pula perlu disemak semula, dan seterusnya ditambahbaik bagi memastikan ia mampu membentuk citra dan jati diri di kalangan para pelajar kita sebagai seorang rakyat Malaysia yang baik. Jika ini dapat dilaksanakan, penulis percaya bahawa kita mungkin tidak lagi akan mendengar ada di kalangan rakyat Malaysia yang mengkritik Raja-raja Melayu, mempertikaikan ekuiti dan pemilikan Bumiputera, mempersoalkan hak-hak orang-orang Melayu dan sebagainya. [Kepada semua guru matapelajaran Sejarah, bersedialah dengan beban yang sedang menunggu :)].