Nasib Raja Buah
Hari ini, LembagaPemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) telah melahirkan rasa kebimbangan mereka terhadap kurangnya minat orang ramai terhadap buah durian. Rasa, bau dan tentunya tekstur fizikal isinya cukup unik - sehinggakan pernah terpilih sebagai salah satu cabaran makanan dalam sebuah rancangan realiti - Fear Factor; namun entah di mana silapnya, gahnya durian selaku raja segala buah tidak mampu menarik minat orang ramai untuk terus menikmatinya. Kebimbangan ini amat ketara sehingga FAMA telah menampilkan idea baru yang lebih kreatif untuk memasarkan buah durian, antaranya ialah memprosesnya menjadi kerepek, jus dan seumpamanya. Persoalannya, mengapa ia kurang diminati? Penulis merasa bahawa ia kurang diminati kerana harganya. Bayangkan bagaimana orang ramai yang dilanda kemelesetan ekonomi sebagaimana sekarang terpaksa membayar sekitar RM5 hingga RM10 per kilo bagi mendapatkan buah durian. Kalau yang ditimbang itu adalah ulas-ulasnya sahaja (walaupun termasuk bijinya yang tidak boleh dimakan), rasanya kita masih sanggup membayar. Tetapi jika yang ditimbang itu termasuk kulit berdurinya, rasanya banyak kali kita perlu fikirkan. Penulis sendiri merasa tidak berbaloi untuk membayar sejumlah wang yang agak banyak membeli sebiji durian dengan harga mencecah RM20 sebiji. Tentu ramai lagi orang ramai yang bersependapat dengan penulis. Penulis hanya sanggup membeli jika harga ditetapkan mengikut bilangannya, dan bukannya berat timbangan. Justeru, memang wajarlah jika FAMA mengesyorkan beberapa kaedah alternatif untuk memasarkan buah durian.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment